REVUE DU WEB / JUIN, JUILLET & AOUT 2020

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Chaque mois, le CLIC France sélectionne pour ses membres des articles parus sur la toile traitant de l’actualité de l’innovation et des technologies dans un contexte culturel et patrimonial. Certains de ces articles sont inclus dans la newsletter hebdomadaire réservée aux membres. Retrouvez ci-dessous, la revue du web intégrale de l’été 2020, réservée aux membres du CLIC France.

MUSEE & CULTURE MONDE

Un pingouin du zoo de Kansas City visite le Nelson-Atkins Museum of Art, pendant la période de confinement. La vidéo de sa déambulation a été vue plus de 1 milliard de fois sur le Net.

. Museums preserve clues that can help scientists predict and analyze future pandemics (The Conversation, 24/06/2020)

In less than 20 years, communities around the globe have been hit by a string of major disease outbreaks: SARS, MERS, Ebola, Zika and now, COVID-19. Nearly all emerging infectious diseases in humans originate from microorganisms that are harbored by wildlife and subsequently “jump,” either directly or indirectly – for example, through mosquitoes or ticks – to humans. (article)

. Après le Covid, des musées plus numériques et plus participatifs (Les Echos, 29/06/2020)

« Après le confinement qui a vu les musées du monde multiplier les initiatives pour garder le contact avec leur public, les tendances de fond vont se renforcer : émergence de nouveaux contenus numériques, évolution des métiers du monde muséal, visiteurs devenant acteurs ». (article)

. Visiter à distance : quelle expérience du musée dans le monde d’après ? (The Conversation, 07/06/2020)

La crise sanitaire a produit un effet paradoxal sur la sphère muséale : on s’est d’autant plus mis à parler des musées qu’ils étaient devenus inaccessibles. Des commentaires spontanés se sont multipliés, entre témoignage d’inquiétude et désir de réinvention.

Comme le souligne Joëlle le Marec les perceptions de la situation par les personnels, les difficultés qu’ils ont pu rencontrer ont été bien peu mentionnées, en comparaison du déversement des offres nouvelles de contenus proposées par les musées, dans le but que les visites « virtuelles » prennent le relais, pour un temps, des visites « réelles ». (article)

. Pandemic Pushes Museums Deeper Into Digital Age (WSJ, 31/07/2020)

When Covid-19 forced museums to shut their buildings spring, many created new virtual offerings for visitors. That digital content is likely here to stay.

For years, museums have been seeking to transform their missions for the digital age. The coronavirus pandemic has put that transformation front and center.

When museums were forced to shut their physical doors this spring, they simultaneously enhanced their online offerings, creating new ways for the public to experience their collections and spaces virtually. In fact, say insiders and consultants, museums increasingly are behaving almost like media-production companies, seeking to tell the stories behind their collections and exhibits in ways that entertain, as well as educate. Their goal is to continue to connect with traditional audiences—those who regularly visit museums and often become members and donors—while reaching out to new audiences via podcasts, virtual tours, YouTube videos and social-media posts. (article)

. Will the pandemic change Louvre Abu Dhabi? Museum Director Manuel Rabate on what feels important now (thenationalnews.com, 23/06/2020)

Louvre Abu Dhabi is reopening its doors on Wednesday, June 24: visitors will once again be able to marvel at its collection and stand under Jean Nouvel’s famed dome. But is it really going to be the same museum?

The coronavirus pandemic has shaken the world in many ways – financially, psychologically and philosophically. Cultural institutions have been impacted too: like the rest of us, museums will emerge from this period with new perspectives and methods of operating. For Louvre Abu Dhabi, one noticeable difference will be its physical capacity, with the museum and the rest of the Abu Dhabi’s cultural sites operating at 40 per cent and a new booking system requiring visitors to schedule slots, three hours is the maximum. (article)

. Technology and planning help museums manage outdated exhibitions (The Conversation, 26/08/2020)

Museum exhibitions are all about the “Wow!”, “What?” and “Why?” as they showcase beauty and wonder, spark curiosity, and share some of the important lessons museum scientists have learnt through detailed study of these objects.

But what happens when exhibitions no longer reflect our current understanding of how life on Earth evolved? Science advances all the time and new discoveries are constantly being made. At what point should older exhibitions be dismantled – and what should they be replaced with, given how rapidly knowledge is moving? (article)

. 7 Art Exhibits To Visit From The Comfort Of Your Couch (wbur.org, 28/07/2020)

Uncertainty can be paralyzing, but one thing is certain in this time of COVID-19 — none of us knows what happens next. As a result, some art galleries, especially those based at universities, have announced that they will remain closed to the general public this fall. Others are open but with contingency plans should things go south.

Fortunately, many local venues have launched virtual programs including online exhibits, artist talks and even online concerts and film festivals to save the day. Some plan to keep online exhibits up, even as they swing open their doors to on-site visitors. Here’s a selection of a few offerings that can be enjoyed from the comfort (and safety) of your own couch. (article)

. Les musées suisses à la croisée des chemins (letemps.ch, 22/06/2020)

OPINION. On ne vient que trop rarement en Suisse pour visiter les musées et leurs expositions. Le monde du tourisme doit participer plus activement à la valorisation de ce trésor national, écrit l’ancien directeur du Musée d’art et d’histoire de Genève, Jean-Yves Marin. (article)

. A more guided visit – how to reopen museums and galleries safely (The Conversation, 01/07/2020)

Museums and galleries in the UK will be able to open their doors to the public in July. But reopening will be conditional on their ability to implement safety measures. Social distancing is obviously vital in these institutions, which were often described as overcrowded when life was more normal.

To be able to apply social distancing measures we need to know how many people will be there, what they want to see and how they will navigate from one room to another. (article)

. Open access to collections is a no-brainer – it’s a clear-cut extension of any museum’s mission (Apollo, 01/06/2020)

In the face of growing public expectation and the dominance of commercial internet platforms, staying visible and relevant online is a pressing challenge for cultural heritage institutions. As Merete Sanderhoff, a curator at the Statens Museum for Kunst, Copenhagen, has written, ‘Today’s cultural user is not satisfied with being a passive spectator. She or he wants to be an active participant.’

For a growing number of museums, providing open access to online collections is seen as crucial to engaging with the public and serving their wider missions. While select institutions began exploring open access a decade ago, the practice is now becoming mainstream. In February, the Smithsonian released 2.8 million images of its collections for unrestricted public reuse. This spectacular announcement followed recent initiatives by the Cleveland Museum of ArtParis Muséesthe Metropolitan Museum of Art, and others. All are part of the Open GLAM (Galleries, Libraries, Archives and Museums) movement that advocates for liberal access to and reuse of public domain collections. (article)

. Coronavirus: how museums and galleries are preparing for the ‘new normal’ (The Conversation, 24/06/2020)

The announcement by UK prime minister, Boris Johnson, that a range of public spaces in England, including museums and art galleries, will be allowed to open on July 4 has everyone in the cultural sector working furiously to create a safe, inclusive and welcoming environment to entice people back in.

But they face many challenges. On top of the swingeing cuts to arts funding across the nations against which cultural providers have battled for decades, there is now the imperative to provide more inclusive and stimulating content to persuade audiences to return. (article)

. Museum Directors Fear Permanent Closure, an Alliance Survey Shows (NY Times, 22/07/2020)

The American Alliance of Museums says that the Paycheck Protection Program “has served as a lifeline for many museums” during the pandemic, but they need more.

In an American Alliance of Museums survey published Wednesday, 16 percent of American museum directors who responded to it said there was a high risk that their museums could close in the next 16 months if they do not find additional funding.

Another 17 percent said they did not know if they would survive without further financial help from governments and private donors, according to the survey. (article)

. The virtues and vices of virtual museum tours (apollo-magazine.com, 09/06/2020)

In the Rijksmuseum I find myself wandering off from the paintings. I click my way down the brightly lit corridors to see if I can ride the lift. I can’t. The same mood takes me at the British Museum. I linger in the gift shop. There’s a sale on. In the cafe, beers are in the fridge, but no one is around to put the cakes out.

On a whim I click on the sidebar and drop down to the basement, finding myself looking at a fire extinguisher and a sign for the members’ cloakroom. ‘Virtual tour’ seems a rather grand term for these lonely digital ‘experiences’. Tour implies guidance and direction; instead I have an overwhelming sense of aimlessness. (article)

. Nintendo’s ‘Animal Crossing’ Goes Upscale With Museum Masterpieces (Wall Street Journal, 19/08/2020)

« The J. Paul Getty Museum has been closed since March, but that hasn’t stopped Rachel Emmer from taking a few paintings from its collection to bolster her own, virtually. » (article)

The Masterpiece London fair, online this year, has found a way to raise money for art museums forced to close in the coronavirus pandemic. The global pandemic has struck hard at countless institutions, among them most of the world’s museums. Forced to close their doors to visitors, a major source of revenue, and to cancel or postpone exhibitions, they have struggled to stay alive.

But some help is coming soon, from a perhaps unlikely source. This year, Masterpiece Online, taking the place of the now-canceled Masterpiece London 2020 art fair, has a philanthropic bent, one that is knocking down an old wall between two spheres of the art world. (article)

. What should a museum look like in 2020? (vanityfair.com, 24/08/2020)

« As the art world experiences renewed scrutiny, curators, administrators, and artists imagine templates for change. » (article)

. The Future of Art Buying (mansionglobal.com, 03/08/2020)

Galleries embrace technology and virtual shopping. When galleries closed their physical locations several months ago, owners had to fine-tune how their clients purchase art. They approached business with a different perspective than pre-Covid-19, and online viewing rooms, digital exhibitions, and virtual tours began taking the art world by storm.

With the future still uncertain and art fairs being postponed or canceled, galleries continue to boost their online presence, offering collectors the opportunity to buy art from the comfort of home. (article)

Lonnie Bunch, who oversees a host of museums and libraries, says the role of cultural institutions is to make people “feel comfortable with nuance and complexity.”

In 2005, Lonnie G. Bunch III became the founding director of the National Museum of African American History and Culture. There was just one problem. The museum did not yet exist. There was no collection, no funding, no site and just one employee. Just over a decade later, the museum opened on the National Mall in Washington, D.C., to rave reviews and huge crowds. Last year, Mr. Bunch became the secretary of the Smithsonian Institution, overseeing the museum he founded, along with a few dozen other museums and libraries, and even the National Zoo.

The coronavirus pandemic has shuttered those institutions for the time being, but Mr. Bunch has stayed busy. The Smithsonian is launching new digital tools intended to facilitate a dialogue about race, and Mr. Bunch is engaged in the debate about the removal of controversial statues and monuments. (article)

Cultural institutions are finding creative ways to engage young visitors virtually this summer, and many of the offerings are free. Museums have become extraordinarily creative in throwing open their virtual doors to young people still on lockdown. Educators are providing at-home opportunities to emulate renowned artists, go on odysseys to the stars, collaboratively create a picture book on women’s history and even chill out with a skink. Here’s a selection of offerings, many of them free. (article)

. The best online LGBT exhibitions for pride month (The guardian, 10/06/2020)

With museums still closed, a string of diverse digital exhibitions aim to educate and entertain with LGBT history and art. 

With the Covid-19 pandemic still ongoing, hundreds of pride events have been cancelled across America. But the celebrations will continue online. There will be digital parties but also a range of online exhibitions that trace the history of pride, beyond the parade and rainbow flags. (article

The Metropolitan Museum of Art told its staff that it was laying off 79 employees and announced 181 furloughs and 93 voluntary retirements.

The Metropolitan Museum of Art laid off dozens more of its workers on Wednesday and reduced its ranks even further through furloughs and voluntary retirements, leaving the museum with a staff that is about 20 percent smaller than it was before the pandemic. The coronavirus has kept the museum closed since March and prompted an initial wave of more than 80 layoffs in April. Adding on this new wave of staff cuts means that the Met will have an employee count of about 1,600, a dramatic drop from about 2,000 in March. (article)

Hito Steyerl, Rachel Rose, Isaac Julien and Lynn Hershman Leeson talk about how they’ve been spending quarantine and just where, in this era of never-ending screen time, their work should live.

When coronavirus shuttered just about every gallery in the United States and confined many to their homes, museum curators and dealers had to improvise. Overnight, the only way they could show art was digitally. In some cases, this meant posting photos of paintings or using cameras to offer 360-degree virtual tours of exhibitions — to varying degrees of success. But then there were the works that were designed to be viewed on a screen, which have enjoyed a sort of a renaissance. (article)

. The Uffizi pokes fun at its masterpieces in an attempt to appeal to younger people (Irish Times, 02/07/2020)

Last month, the Uffizi Gallery in Florence – long a bastion of tradition – posted a video to its TikTok account featuring Botticelli’s Spring. The painting depicts Venus and other mythological figures, and has been gawked at by tourists and studied by academics for centuries.

On TikTok, users were treated to a new perspective on this masterpiece of the Italian Renaissance: Set to Todrick Hall’s expletive-filled club track Nails, Hair, Hips, Heels, each time a body part is mentioned – “thin waist, thick thighs” – the video jumps to a corresponding part of the painting. “Purse full, big bills,” Hall sings, and the TikTok zooms in on the flowers held by Flora, the goddess of spring. (article)

Design during the pandemic; a bookshop in Berlin; a museum in São Paulo; a cartoonist addressing racism; and photographs documenting Native Americans.

Months into the pandemic, barreling toward the presidential election, it’s difficult to know what we should be viewing or even trusting. The following Instagram accounts offer what I consider credible information in a world full of upheaval and unrest. What to read? What to question? What to believe? Here are some thoughts. (article)

MUSEE & CULTURE FRANCE

. Les femmes restent sous-représentées dans les musées (Slate, 15/06/2020)

Le conservatisme des directeurs de musées explique pourquoi les acquisitions d’œuvres de femmes ont même tendance à décroître.

«Pourquoi n’y a-t-il pas de grande artiste femme?» En 2015, le magazine américain Artnews se posait la même question qu’en 1971. En 2020, il pourrait se la poser différemment. Pourquoi les femmes artistes ne sont-elles pas plus visibles dans les musées? Et les choses, justement, commencent à changer. Le Musée de Blatimore a décidé d’y répondre à sa façon. (article)

. #BlackLivesMatter, l’assourdissant silence des musées français (Slate, 15/06/2020)

Si les musées américains ont rapidement exprimé leur solidarité avec les manifestant·es, les institutions françaises restent mutiques pour des raisons propres à leur histoire.

Le secteur culturel ne fait pas exception aux réactions suscitées par la mort de George Floyd, tué par un policier, qui a donné lieu à de nombreuses manifestations contre les violences policières et le racisme, partout dans le monde. Certains musées états-uniens ont rapidement publié des messages affichant leur soutien aux personnes noires, parfois maladroitement, revenant par la suite sur une première déclaration, comme le Getty. (article)

. Pompéi : l’antique cité renaît de ses cendres à Paris (theconversation.com, 29/06/2020)

C’est une gigantesque machine à remonter le temps qui ouvre ses portes au Grand Palais, à Paris, du 1er juillet au 27 septembre 2020. L’exposition « Pompéi » propose à ses visiteurs une expérience originale : être propulsé au milieu de la vie trépidante de la cité au Iᵉʳ siècle apr. J.-C. (article)

. Débat : Entre théâtre et numérique, un malentendu persistant accentué par le confinement (theconversation.com, 04/06/2020)

En 1881, Clément Ader met au point un dispositif ingénieux et novateur, le théâtrophone, qui permet aux parisiens d’écouter, depuis chez eux, ou depuis un lieu public (café, salon d’exposition), une représentation théâtrale donnée simultanément dans un théâtre de la capitale. Cette ingénieuse invention, qui nous fait sourire aujourd’hui, ne connut une existence qu’éphémère : les conditions d’écoute n’y étaient sans doute pas optimales, brouillant dans un même magma bruits de la salle et de la scène. (article)

. Le numérique, de nouvelles propositions pour l’éveil culturel des enfants ? (theconversation.com, 12/08/2020)

Faut-il voir l’art et la culture comme la chasse gardée des adultes ? Bien au contraire, ces domaines sont essentiels pour nourrir les pensées et les imaginaires des jeunes enfants, estime la psychologue Sophie Marinopoulos. L’idée est au centre de son rapport sur la santé culturelle des tout-petits, remis au Ministère de la Culture en août 2019. Non seulement cela participe à l’éveil du tout-petit mais cela rééquilibre également la relation entre parents et enfants, fortement perturbée ces derniers temps. (article)

. Coronavirus : les grandes institutions culturelles à genoux (Les Echos, 28/08/2020)

Le Louvre, Versailles, Orsay, le Centre des monuments nationaux… Toutes les grandes institutions culturelles françaises accusent des pertes en dizaines de millions d’euros. Elles appellent à l’aide l’Etat actionnaire pour préserver l’avenir.

Si le secteur privé de la culture attend avec impatience l’affectation du plan d’aide de 2 milliards annoncé par le Premier ministre Jean Castex , du côté du secteur public, on compte fermement sur les subventions pour amortir le choc de la crise sanitaire. Il est une poignée d’établissements parisiens pour qui les pertes accumulées sont abyssales, car les vacanciers, français comme étrangers, boudent la capitale. Le Comité régional du tourisme d’Ile-de-France, a ainsi constaté au premier semestre un nombre de touristes en baisse de plus de 14 millions, soit un manque à gagner de 6,4 milliards d’euros. (article)

. Politiques culturelles : comment les maires reprennent la main (The Conversation, 08/06/2020)

La culture fait partie des tout premiers postes budgétaires de nombreuses villes de France, mais elle est tout à fait absente des débats de la campagne des élections municipales 2020. Ce phénomène est d’autant plus étrange que de nombreux maires en ont fait le levier majeur de leur action. Cet article revient sur certains enjeux et évolutions des futures politiques culturelles municipales.

Si l’on aime encore en France se référer au ministère de la Culture pour penser les politiques culturelles, il faut d’abord rétablir le fait qu’en termes budgétaires ce sont bien les communes qui en sont l’acteur majeur. Leurs dépenses sont évaluées à près de 9 milliards d’euros quand celles du ministère se situent autour de 6 milliards d’euros. En 2015, la dépense publique culturelle se répartirait « entre les communes (44 %), les groupements de communes (13 %), les départements (11 %), les régions (6 %) et l’État (26 %) », mais serait en baisse. (article)

. Réouverture des Musées : la fin des expos « blockbusters » (franceculture.fr, 22/06/2020)

#LaTheorie |Les visites virtuelles de musées c’est un peu comme les apéros « zoom », ça va un moment. Même si celles-ci, ainsi qu’une foule d’initiatives numériques, se sont développées pendant la crise sanitaire avec un réel succès, l’envie de voir des œuvres « en vrai » s’est renforcée comme un manque.

Aujourd’hui, nous y sommes : les musées déconfinent. Conformément aux directives gouvernementales, tous les musées et monuments de France peuvent en effet rouvrir progressivement leurs portes à compter de ce 2 juin 2020. L’avantage de ces retrouvailles, c’est d’être intimes. Mesures barrières obligent, les groupes ne sont pas admis, et pour respecter les distances de sécurité, les expositions temporaires sont limitées à certain de nombre de personnes, jauge qui varie en fonction des configurations des musées. Par exemple, si vous allez voir l’exposition Turner qui a pu rouvrir au public dés la semaine dernière au musée Jacquemart-André à Paris, vous constaterez oh miracle que vous n’avez pas à lire furtivement quelques bouts de cartel avant de dégager la place. Le flux s’est ralenti, la présence aux œuvres redevient effective.

Cette intimité de contingence pourrait bien conduire plus profondément à repenser l’hospitalité du musée. Voilà ma théorie. (article)

. Les musées face aux défis de la visite à distance (labo.societenumerique.gouv.fr, 11/06/2020)

Les musées ont fermé leurs portes dès le début de la crise sanitaire… Tres vite, les musées ont investi les réseaux sociaux (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube) et multiplié les initiatives pour assurer la continuité de leurs offres et maintenir un lien avec la population. (article)

. Le musée Rodin vend de précieux tirages pour faire face au manque de visiteurs (Le Parisien, 06/07/2020)

Le musée Rodin, qui rouvre ses portes le 7 juillet, va devoir compenser financièrement la baisse attendue de sa fréquentation avec la pandémie de Covid-19.

Depuis 1919, le musée Rodin, situé rue de Varenne à Paris – ainsi qu’à Meudon -, assure la conservation et la diffusion des œuvres du sculpteur Auguste Rodin, décédé en 1917. Cet écrin de l’hôtel particulier Biron, entouré par l’un des plus beaux jardins de la capitale, va rouvrir ses portes au public dès mardi 7 juillet à partir de 10 heures. Contrairement à d’autres, ce musée, qui reçoit chaque année près de 550 000 visiteurs dont 75 % d’étrangers, n’a aucune subvention. Pour s’autofinancer, il ne peut compter que sur sa billetterie, la privatisation des lieux pour des événements, et la vente de reproductions de bronzes du sculpteur.

La billetterie génère près de 3,5 millions d’euros, la vente de reproduction de bronzes près d’1,5 million d’euros et un million pour la privatisation. (article)

. Giverny ou l’histoire d’une marque à succès (The Conversation, 23/07/2020)

Le nom de Giverny – le village normand rendu célèbre par le peintre Claude Monet – est utilisé comme une marque dans de nombreux domaines sans lien avec l’art pictural ou les nénuphars. Mais c’est surtout en tant que marque territoriale que Giverny est recherchée et exploitée. C’est aussi un bon titre d’appel sur le plan touristique en Normandie – ou ailleurs – au risque que l’exploitation du nom ne finisse par conduire à la perte de ce qui fait de Giverny un endroit si particulier.

Une marque qui sert à tout. Giverny est un lieu connu, un nom souvent repris dans les situations les plus improbables : marque de sous-vêtements féminins, de produits cosmétiques, couleur de peinture (bleu doux ou vert), motif de rideau, modèle de bottes, pseudonyme choisi par de jeunes américaines, un boxeur, une chanteuse belge, un modèle hongrois ou la dénomination d’une résidence brésilienne, d’une entreprise de conciergerie, d’une ferme américaine, un titre de chanson… (article)

. Dans les musées, la pause gastronomique devient un élément clé de la visite (Les Echos, 23/06/2020)

« Les musées rouvrent les uns après les autres, bientôt accompagnés d’une offre de restauration renouvelée. Le marché des tables de musées est disputé désormais par les géants de la restauration collective, par les spécialistes de l’événementiel festif, ou encore par les chefs étoilés eux-mêmes. Il s’agit d’enrichir « l’expérience client » et de faire des musées des lieux de destination ». (article)

TOURISME MONDE

. Quel avenir pour le tourisme culturel en France après la crise du Covid-19 ? (The Conversation, 30/07/2020)

La France est une puissance de poids dans le domaine du tourisme culturel du fait de l’importance de ses musées, de ses monuments, de ses sites archéologiques et de ses festivals, aux côtés de ses autres atouts : les plages, les montagnes, les petits villages de caractère, les paysages, l’art de vivre (mode, viticulture, gastronomie, cafés, fêtes…).

Ceci contribue à lui assurer la place enviable de première destination touristique dans le monde, du moins en nombre de visiteurs (elle accueille près de 90 millions de visiteurs étrangers par an), à défaut de l’être en termes de recettes. (article)

. How tourist destinations can rebuild after coronavirus (The Conversation, 18/06/2020)

Tourism has virtually stopped thanks to the COVID-19 lockdowns. This is hitting many cities hard – see this report about New York galleries and museums losing millions of dollars, for example. Many tourist businesses are now contemplating a future without lucrative international visitors, having to rely instead on those closer to home.

In Scotland, where I am based, the chief executive of the Association of Scottish Visitor Attractions believes that 80% of the country’s attractions may not survive the next 12 months. He thinks many will not be viable if you combine a massive drop in international numbers with the current rules about two-metre social distancing and other health and safety requirements. (article)

TECHNOLOGIE

. Étude : plus de la moitié de la population mondiale utilise les réseaux sociaux (BDM, 21/07/2020)

Retrouvez les principaux enseignements de l’étude annuelle menée par Hootsuite et We Are Social, mise à jour avec les chiffres de juillet 2020. (article)

. Antarctica without windchill, the Louvre without queues: how to travel the world from home (The Conversation, 16/06/2020)

SpaceX’s recent Falcon 9 rocket launch proves humanity has come leaps and bounds in its effort to reach other worlds. But now there’s a quicker, safer and environmentally friendlier way to travel to the centre of the galaxy – and you can do it too. 

NASA has co-developed a free virtual reality (VR) adventure providing 500 years of travel around the black hole at the centre of the Milky Way. The experience is available to download from two major VR stores, Steam and Viewport, in a non-collapsed star system near you. And this kind of spacefaring may be the tip of the iceberg when it comes to the potential of virtual travel and tourism. (article)

. 30 extensions WordPress incontournables en 2020 (journal-emarketing.com, 13/08/2020)

WordPress est le CMS le plus utilisé au monde. Il permet de simplifier la tâche de création de sites web. Les extensions WordPress favorisent considérablement la réalisation d’une telle ambition. Celles-ci permettent de mieux gérer les sites internet sans avoir besoin de codes informatiques. Il existe bon nombre d’extensions WordPress que la plupart des gens utilisent sur leur différents sites internet. Il importe d’en connaître les incontournables pour mieux appréhender le développement de son site. (article)

. Facebook les chiffres essentiels en 2020 en France et dans le Monde (blog.digimind.com, 10/08/2020)

Facebook est le réseau social le plus utilisé dans le monde avec 2,701 milliards d’utilisateurs. En France, Facebook totalise 38 millions d’utilisateurs actifs mensuels.  51% des utilisateurs français de Facebook  sont des femmes. Si Facebook perd des parts de marché en France chez les moins de 18 ans, il continue à recruter chez les plus âgés. On fait le point sur les chiffres essentiels de Facebook pour 2020 : nombre d’utilisateurs, âges moyens, sexe, influenceurs, marques et entreprise, chiffre d’affaires, engagement et reach, vidéos, app. mobiles… (article)

. Les consommateurs face aux marques et réseaux sociaux pendant la crise (blog.digimind.com, 09/07/2020)

60% des français estiment que la majorité des marques ont proposé des offres et des messages adaptés au contexte de la crise sanitaire. Nous avons analysé, ces dernières semaines, les usages des réseaux sociaux pendant la crise Covid mais aussi les communications et prises de parole des marques pendant le confinement et lors du déconfinement.

Regardons maintenant les changements envisagés par les marques pour le monde d’après, et les avis et habitudes des consommateurs français face  à elles. Tous ces thèmes sont détaillés dans l’étude  “Covid-19 et Monde d’après | Tendances de communication des marques : retour à l’anormal ?”  qui scrute la communication des marques sur les médias sociaux et les opinions des consommateurs pour plus de 290 marques. (article)

. Instagram, les chiffres incontournables en 2020 en France et dans le monde (blog.digimind.com, 03/08/2020)

Instagram connaît une croissance régulière depuis sont lancement en 2010. En France, avec 21 millions d’utilisateurs, c’est le 3ème média social le plus utilisé derrière YouTube et Facebook. Dans le monde, Instagram totalise 1,08  milliard d’utilisateurs actifs mensuels, le plaçant à la 3ème place derrière Facebook, Youtube et WeChat. Instagram a fêté ses 10 ans le 6 octobre 2020. On fait les point avec les chiffres et statistiques sur Instagram en France et dans le monde : nombre d’utilisateurs, âge moyen des abonnés, influenceurs, taux d’engagement, marques, résultats financiers, Stories… (article)

. Liste des réseaux sociaux les plus populaires dans le monde en 2020 (e-works, 17/06/2020)

Entre les prises de position de Donald Trump sur Twitter, qui peuvent impacter la politique et l’économie (cours de la bourse) à l’échelle mondiale, ou encore les annonces d’Elon Musk sur ses projets dans l’automobile (Tesla) ou dans l’aérospatial (SpaceX), les déclarations des stars du divertissement sur Instagram sur leur vie privée ou artistique… les réseaux sociaux sont devenus un espace de discussion incontournables au quotidien. Regardons en détails quels sont les réseaux sociaux les plus populaires à l’échelle du monde. (article)

. Comment avoir une bonne présence sur les réseaux sociaux ? (LePtitDigital, 17/07/2020)

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